emmgus

Alla inlägg under december 2014

Av Emma Gustafsson - 29 december 2014 22:59

Först vill ja bara säga Grattis till min sis som idag 25 år blivit :)
HIPP HIPP HURRA!

Magen har varit i ganska stor obalans sedan innan jul vilket är ganska jobbigt.
Att hela tiden tänka på vad man stoppar i sig är inte det lättaste när saker man kunnat äta utan problem tidigare ligger å frestar.
Humöret hoppar också ganska mycket, ibland kan ja börja gråta bara för de är så frustrerande och att vissa inte förstår hur man mår.
Det syns inte på mig att jag är sjuk får jag ofta höra men tycker de syns ganska väl eftersom magen blir svullen ett tag efter intag av mat.

Varit på garvaregården ikväll
Överraskningsmiddag för mammas sambo som fyllt 50 :)
Riktigt trevligt dock avslutades kvällen på toa i nästan en timme, nej det är inget ovanligt för mig tyvärr

Börjar även bli riktigt nervös inför operationen nu tiden bara rullar iväg

#Fight #IBD #Crohns

Av Emma Gustafsson - 25 december 2014 19:48

23 December
Inhandlade de sista julklapparna
Sedan var det dags att göra de årliga marsipan och nougatkulor, granen kom in så pyntades fint, även inslagning av julklappar skedde på kvällen :)

24 December
Började dagen med gofrukost
Efter det fixa sig julfin
Sedan bar det av att hämta mormor min
Julfirandet var hemma hos syster
En mysig jul trotts snöbrist ute :)

Fina syskonen :)

Av Emma Gustafsson - 22 december 2014 19:39

Helgen blev ganska lugn och igår blev det fotoutflykt som ja verkligen älskar :)

Att bara köra till mysiga platser och va där bland tyst och lugnt :) 

   

Idag fick jag även uppdatering från gastro om medicineringen som jag har för tillfället

Det blir budenofalk 3 tabletter tills operationen är gjord sedan gå ner till 2 för att sen tillslut bara ta en

Känns riktigt skönt att få veta så snabbt på saker man undrar :) 


Imorgon är de ju som alla vet lillejul

tror aldrig jag vart så sen med julklappar som i år då jag har 5 kvar som ska inhandlas imorgon

känner verkligen stressen man börjar få nu

föredrar verkligen att vara ute i god tid framöver



Av Emma Gustafsson - 20 december 2014 14:30

Hääärligt att se hur många det är som läser :) 


Igår fick jag besked från Gastro att sluta med Puri-netholen som jag fick börja med igen förra veckan efter uppehåll då min lever påverkades, min läkare ansåg att jag ej behöver ta den längre då operationen ÄNTLIGEN är planerad, vilket känns bra att de är så snabba med besked.

Trivs riktigt bra med min läkare och kan bara se en enda nackdel som är att hon är väldigt poppis vilket gör att de kan ibland ta lång tid att få tag på när det är något akut. 


#Fuck Crohns 

Av Emma Gustafsson - 19 december 2014 13:22

För den goda saken skull så ge bort en meningsfull julklapp, kostar 50kr och frakt 10kr
Forskningen behövs verkligen!

Finns att beställa på www.magotarm.se
Eller direktlänk:
https://docs.google.com/forms/d/1BR8ocL7rTZG8GZ6Ievq-V3AsPsWyWkCRS6aft-O4voQ/viewform

Av Emma Gustafsson - 18 december 2014 22:15

Denna veckan har varit lite si och så :) 

I tisdags blev det till sjukhuset för att ta prover till kommande röntgen samt var ganska trött så blev ganska mycket vilande

Gårdagen blev ganska oväntad först stan med mormor :) lite fika och gick i lite affärer. Efter de var det dags för sjukhuset då jag först var på kirurgen för att prata ev. operation då jag har ganska mycket problem med medicinerna. Det blir operation i Januari vilket var ett lättande besked samtidigt som de skrämmer mig något så fruktansvärt även om det är det jag känner blir det bästa, så direkt efter fick jag upp till provtagningen för att ta blodprover inför operationen och sedan träffa narkosläkaren på dagop. Efter det så blev de att fara med Philip till Arenan för mat och handboll första gången med allt men de blev ju lyckat då IFK vann med 36-23 mot Drott :) 

Dagens blev först sjukhuset för magnetröntgen skönt man gjort det 2 gånger förut, efter va det dags för blodprover som skulle till Gastro sen blev det vara taxi till Philip så han kunde jobba, trött som en mus är jag nu och snart dags för snarka kudden för det börjar ju närma sig julensafton :) 

 

Av Emma Gustafsson - 18 december 2014 21:03

Det började för 8 år sedan...

En dag då jag var på scutläger började känna mig ganska trött och ont i vänster knä, tänkte inte mer på det dagen efter svullnade de upp efter nattorientering. Eftersom det inte hade blivit bättre ca 2 dagar efter hemkomst så blev det akuten men inga svar på vad det kunde bero på. Sedan väntade år med himla massa förkylningar och för 3 år sen fick ja efter läkarbesök dommen att det var Fibromyalgi jag hade vilket jag innerst inne inte trodde på men jag bet ihopa och försökte intala mig själv att jag nu visste varför jag mådde som jag gjorde. Men så förra året på sommaren fick jag sjukt ont i magen och det var som kramper som inte ville sluta, jaha va va det nu som hände.. Åkte in till akuten och de tog prover kollade feber mm och jag blev inlagd då de först trodde de kunde vara blindtarmen eller som de sedan trodde gallsten. Låg inne 2 dygn sedan åkte jag hem, Kände att nu mådde ja lite bättre så ville bara hem igen. 

Efter de trodde jag verkligen att allt va okej så 25/12 -13 fick ja tillbaka smärtorna i magen och de va hämskare än någonsin. Åkte in till akuten fick lite mofin i mig och fick besked att det antagligen var njursten så fick medicin för det utskrivet sedan fick ja remiss till röntgen för att se så stenen va borta. När ja sedan va röntgad fick jag samtal väldigt snabbt efter om att de hittat något i tarmen som antagligen var inflammation samt att de ville ta ultraljud på njurarna. det var här hela resan började med utredning. 

Koloskopi, gastroskopi, ultraljud, avföringsprover samt blodprover är en bråkdel av alla undersökningar jag nu gjort under detta året. 

Men det var alltså Crohns sjukdom det visade sig vara.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards